Simptomi polno prenosivih bolesti

Šta ukazuje na polne bolesti ili infekcije?

PREPORUČITE

Kako se prenose polne bolesti?Kako se polne bolesti leče?Šta očekivati od lekara?

Ako želite da znate koji simptomi su pokazatelj polne bolesti ili genitalne infekcije, napravili smo kratku, ali prilično efikasnu listu pitanja kojom možete proveriti svoje sumnje, pre nego što posetite svog lekara.

Pozitivan odgovor na jedno ili više pitanja u vezi sa najčešćim simptomima polnih bolesti može vam pomoći u donošenju odluke o poseti lekaru.

• Imate li pojačanu sekreciju neprijatnog mirisa iz vaših genitalija?
  • Imate li osip ili svrab u genitalnom predelu?
  • Da li imate bilo kakve otoke, bradavice ili plikove u pubičnom regionu ili u blizini analnog otvora?
  • Da li ste primetili neuobičajen, neprijatan miris u predelu genitalija?
  • Da li ste primetili čudan plik ili otvorenu ranu u blizini genitalija?
  • Imate li bol tokom seksualnog odnosa?
  • Imate li krvarenje prilikom seksualnog odnosa?
  • Da li imate bol u stomaku?
  • Da li ste primetili ikakvu neuobičajenu ili neobjašnjivu natečenost?
  • Da li je vaša mokraća tamna ili ima neprijatan, čudan miris?
  • Da li imate osećaj pečenja prilikom mokrenja?

Ako imate bilo koji od navedenih simptoma, odmah se obratite vašem doktoru. Većina polnih bolesti je izlečiva, i to jako brzo ako se sa lečenjem počne blagovremeno. Dakle, vreme je bitan faktor, ne čekajte ni sekunda. Čak i najopasnije polne bolesti mogu se uspešno lečiti ako se sa lečenjem počne na vreme, kako se stanje ne bi pogoršalo.

Kako se prenose polne bolesti?

Skoro svaka polna bolest se prenosi preko telesnih tečnosti i dodira sluzokože, kao posledica nezaštićenosti prilikom seksualnog odnosa, čak i kada je u pitanju oralni ili analni seks. Neke od bolesti mogu se preneti i najjednostavnijim dodirom sa inficiranom kožom (dakle, ne samo preko telesnih tečnosti), kao što je to npr. slučaj sa herpesom ili genitalnim bradavicama (HPV virus), pa kod ovih bolesti kondom često nije dovoljna zaštita.

Simptomi polno prenosivih bolesti mogu da izostanu mesecima, ili čak godinama. Jedini siguran način da se uverite da li ste zaraženi nekom od polnih bolesti jeste da posetite doktora i da se testirate.

Kako se polne bolesti leče?

Kao što smo rekli, velika većina polnih bolesti se vrlo uspešno leči. Zato nemojte očajavati – postoji mnoštvo opcija za lečenje polnih bolesti koje vam stoje na raspolaganju.

Prvi i najvažniji korak je poseta lekaru. Polne bolesti kao što su hlamidija i gonoreja (triper) mogu biti uspešno izlečene korišćenjem različitih antibiotika. S druge strane, mikroorganizmi koji su izazivači genitalnih bradavica ili Herpesa (HSV), ostaju prisutni u organizmu pojedinca, ali se mogu kontrolisati, u čemu pomažu različiti lekovi i medicinski preparati.

Uzročnici AIDS (HIV virus) ili Hepatitisa, mogu biti samo delimično kontrolisani. Ako je kod vas dijagnostikovan HIV-AIDS ili Hepatitis, neophodno je da pratite savete lekara, uzimate lekove i pridržavate se propisane terapije, tačno kako je navedeno u uputstvima. U mnogim slučajevima, posebne grupe za podršku, koje postoje i kod nas u Srbiji, mogu puno pomoći obolelima u razmeni iskustava, pitanja i osećanja, koja su potpuno normalna za osobu sa takvom dijagnozom.

Šta očekivati od lekara?

Kada posetite lekara, budite iskreni i recite mu sve što vas muči, kako bi on/ona bio/la u stanju da vam pomogne i obrati pažnju na sve ono što osećate. Odlazak na testiranje kako biste utvrdili da li ste zaraženi nekom od polnih bolesti može biti opterećujući, zato budite brzi u toj odluci i iskreni prema lekaru, jer je to apsolutno u vašem interesu i za vaše dobro.

Kada se pojavite kod vašeg lekara, on će vas verovatno upitati zašto mislite da ste zaraženi. Možda će vam uzeti uzorak urina za testiranje ili preporučiti test krvi, možda će vas pregledati kako bi utvrdio da nemate otekline ili plikove, kao i osipe, možda uradite PAPA test, a možda bude i potrebe da vam doktor pogleda i anus (analni otvor).

U većini slučajeva, doktor će imati prilično sigurnu predstavu o tome koja je polna bolest u pitanju i pre nego što rezultati budu gotovi, dok za pojedine polne bolesti, pogotovo kada je u pitanju AIDS ili Hepatitis B ili C, može potrajati duže i uz dodatne testove, pre nego što dijagnoza bude potpuna.

Prilozi iz iste kategorije