Oboljenja štitaste žlezde u trudnoći
Napisao www.vasginekolog.rs

Štitasta žlezda je veoma važan organ koji kako utiče na funkcionisanje tela trudnice tako utiče i na razvoj brojnih tkiva i organa ploda i novorođenčeta. Nažalost danas oboljenja štitaste – tiroidne – žlezde nisu više neka retkost. Nisu ni bile ali danas više obraćamo pažnju na funkciju i građu tiroidne žlezde. Vaš ginekolog je u obavezi da tokom trajanja trudnoće ispita i rad štitaste žlezde.

Štitasta žlezda s nalazi ispred i sa obe strane gornjeg dela hrskavice dušnika i tiroidne hrskavice. Sastoji se iz istmusa i dva bočna režnja. Režnjevi su podeljeni na lobuluse  koji imaju od 20 do 40 folikula.

Tiroidna žlezda vrši stvaranje tireoglobulina i sekreciju u koloid, preuzima i šalje jodide iz krvotoka u folikule i uzima tiroidne hormone od tireoglobulina i hormone ubacije u cirkulaciju. Trijodtironin ( T3 ) i tiroksin ( T4 ) su glavni hormoni štitaste žlezde. Hipofiza luči TSH hormon koji utiče na rad štitaste žlezde.

U trudnoći se može javiti hipertiroidizam ( pojačana funkcija štitaste žlezde ) i srecom pojava nije tako česta, dve trudnice od 1000 obole. Problem je dijagnostikovanje jer siptomi oboljenja kao sto su lagani tremor, neuroza ili povišena temperatura mogu se pripisati svakoj trudnici, a u bolesti se javlja povećanje osnovnog metabolizma, pojačanog znojenja, gubitka telesne mase i nepodnošenje vrućine. Česta je pojava dijareje. Srce ubzano kuca – tahikardija. Gornji pritisak raste a donji pada. Koža je vlažna i topla. Zbog oštećenja centralnog nervnog sistema javlja se tremor (drhtanje mišića ) i emocionalna nestabilnost, problemi sa vidom. Srećom ako se bolest dijagnostikuje na vreme i nema komplikacija ishod i za trudnicu i za plod je dobar.

Zato se obavezno radi provera tiroidnih hormona a u terapiji se koriste tioamidi – Propylthiouracil (PTU) i methimazole. Praćenje trudnice je obavezno tokom cele trudnoće i nadzor ploda je putem ultrazvuka i kordocenteze kako bi se i plod uključio u terapijski tretman u zavisnosti da li štitasta žlezda ploda radi oslabljeno ili pojačano.

Takođe u trudnoći se može javiti hipotiroizam ( oslabljena funkcija štitaste žlezde ) i bolest se javlja kod 1,5% žena. Bolest se javlja kao smanjen metabolizam  žlezde uz uvećanje same žlezde. Smanjena je tolerancija na hladnoću, koža je suva i hladna, kosa je krta, javljaju se parestezije, sindrom karpalnog tunela i koncentracija je smanjena. U dijagnozi uz hormone traže se i antitela na štitastu žlezdu. Lek u trudnoći je kao i van nje, L-thyroxine, lek koji stimuliše lučenje TSH.