Visoka temperatura i febrilne konvulzije
Napisao Administrator www.bolesnodete.com

Povišena temperatura sama po sebi nije bolest – ona je prirodna reakcija tela na napad, odnosno znak da se telo bori s infekcijom i da imunološki sastav funkcioniše.

Povišena temperatura u pravilu nema ozbiljne posledice. Vrlo retko je jedini znak neke ozbiljne bolesti i retko (ako se pravilno reaguje) može dovesti do komplikacija. U stvari, povišena temperatura je znak koji koegzistira s drugim simptomima. Morate uzeti u obzir sve druge znakove (gubitak apetita, promenu raspoloženja, probleme s mišićima), tako da znate kako se ponašati i trebate li se što hitnije javiti pedijatru.

Lekari smatraju da bi tretman trebalo započeti kada se temperature popne preko 38.5 °C  pazušnim merenjem. To više zavisi o detetovoj fizičkoj reakciji i njegovom ponašanju za vreme temperature. Ako je dete mrzovoljno, razdražljivo, plačljivo ili letargično vrijeme je za lek.

Ako je dete vidljivo uznemireno ili pokazuje još neke simptome osim već navedenih, kao što su bledilo, neuobičajena pospanost, poteškoće s disanjem ili diše ubrzano, ako ima ukočen vrat i bol u zadnjem delu vrata, povraćanje, glavobolja i osetljivost na svetlost odmah se obratite pedijatru.

Lekara odmah zovite ako je dete mlađe od tri meseca i ima temperaturu višu od 38.5 °C, ako dete ima  temperaturu višu od 40 °C koju ne uspevate skinuti na raspon od 38.3 - 38.9 °C.

Febrilne konvulzije

Svakog roditelja brinu febrilne konvulzije, nevoljni grčevi mišića tela radi porasta temperature (manje povišene ili visoke temperature). Napad može biti praćen okretanjem očiju, izgubljenim pogledom, pojavom sline na usnama i gubitkom svesti. Konvulzije često nastaju u prvom porastu temperature koju roditelji nekada ni ne primete. Trzaji ručica, nožica i tela traju nekoliko minuta do dvadesetak minuta, lagano se usled umora stišavaju i na kraju telo klone - postane mlitavo, a dete utone u san.

Najčešće se konvulzije javljaju u periodu od 6 meseci do 3 godine. Napadi konvulzija mogu biti generalizirani ili jednostrani. Uzroci mogu biti različiti, a često nerazjašnjeni. Češće su kod dečaka, prate ih i neke virusne infekcije. Konvulzije su slične epileptičkim napadima, ali nisu epilepsija. Nasledni faktor može biti uzrok.

Što učiniti ako se jave febrilne konvulzije?

• OSNOVNO je pokušati svladati strah i paniku a pomoći detetu.
  • Dete na krevetiću razmotati i pažljivo prosmatrati vrstu grčeva, trajanje grčeva. Tako ćemo pomoći lekaru.
  • Dečju glavicu okrenuti na stranu da pljuvačka nesmetano otiče iz usta i da se spreči aspiracija - slivanje u disajne puteve i zapadanje jezika - sprečiti mogućnost gušenja.
  • Dodirom dečjeg tela primetićemo da je dete vruće - staviti antipiretski čepić.
  • Pozvati hitnu pomoć ili se s umotanim detetom uputiti u najbližu zdravstvenu ustanovu.
  • Nikada ne drmati dete, ništa mu ne stavljati u usta i ne polivati ga vodom.
  • Prvi napad zahteva intenzivno lečenje i kompletnu obradu da se vidi uzrok i da se odredi terapija.
  • Terapija može biti kontinuirana - svakodnevna ili intermitentna - u času javljanja povišene temperature.
  • Za dalje suzbijanje konvulzija i zaštitu dečjeg mozga od tih strašnih događanja treba slušati lekara i imati u kući propisanu terapiju.