Gastroezofagealna refluksna bolest - GERB
Napisao www.bolesnodete.com

Incidenca

Gastroezofagelana refluksa bolest (GERB), je patološko stanje uzrokovano refluksom (vraćanjem) želučanog sadržaja u jednjak, a obuhvata veliki raspon bolesti - neki pacijenti imaju simptome (retrosternalno pečenje, žarenje, podrigivanje, regurgitacija kiseline) bez pojave upale sluznice dok drugi imaju ezofagitis ili uznapredovale komplikacije poput Barrettovog jednjaka i peptičkih striktura uz samo blage simptome. Javlja se kod 45-80% trudnica, a 52% trudnica će iskusiti ovu bolest u prvom trimestru, 24-40% u drugom trimestru, a 9% trudnica u trećem trimestru.

Patogeneza

I mehanički i intrinzični uzrocnici su uključeni u nastanak ove bolesti. Poremećeni motilitet jednjaka, smanjeni pritisak donjeg sfinktera jednjaka, povećani intragastrični tlak pridonose nastanku GERB-a u trudnoći. Važnu ulogu imaju i povećani intraabdominalni pritisak zbog gravidnog uterusa.

Klinička slika

Klinička manifestacija GERB-a u trudnoći je vrlo slična prezentaciji u opšoj populaciji. Glavni simptomi su regurgitacija i žgaravica iza prsne kosti. Gornja endoskopija je indicirana kada se sumnja na komplikacije ove bolesti, jer se na temelju dobre anamneze uglavnom sa visokom sigurnošću može postaviti dijagnoza. 24-satna PH metrija može biti od koristi kod atipičnih manifestacija i refraktornih simptoma.

Terapija

Glavni problem je lečenje GERB-a u trudnoći, kako bi se izbegao štetan uticaj lekova na razvoj deteta. Lekovi izbora za lečenje GERB-a su inhibitori protonske pumpe (IPP), vrlo sigurni i delotvorni lekovi za pacijente koji nisu u stanju trudnoće. Nedavna istraživanja na životinjama i trudnicama potvrđuju sigurnost uzimanja IPP i tokom trudnoće (preferira se lanzoprazol). Međutim, kako trudnica često izegava uzimati lekove u trudnoći zbog straha i predostrožnosti od potenijalnih nepoželjnih učinaka lekova, lekovi H2- antagonisti poput cimetidina, ranitidina i famotidina (klasa B, iako prolaze placentarnu barijeru), imaju prednost u odnosu na IPP, jer je više podataka o sigurnosti njihova abuzusa toekom trudnoće, stoga su lekovi izbora u trudnoći.

Jedan od najsigurnijih načina lečenja je promena životnih navika:

• Spavanje na uzvišenom uzglavlju, na dva jastuka, pod 45 st.

• Spavanje i ležanje na levom boku smanjuje povrat kiseline u jednjak

• Izegavanje potencijalno štetnu hranu i napitke poput kafe, čaja, alkohola, kole, čokolade, masnoće, agrumse i dr.

• Jesti manju količinu hrane u više obroka dnevno, a ne 3 obroka dnevno obilnih porcija

• Nakon jela, izegavati ležeći položaj

• Izegavati obrok neposredno prije spavanja, najbolje je ići na spavanje par sati nakon večere

• Izegavati usku odjeću, posebno u području trbuha

• Pušenje cigareta izaziva pojavu simptoma GERB-a

• Žvakanje gume za žvakanje stimulira izlučivanje pljuvačke koja sadrži bikarbonate te na taj način neutralizira kiseli sadržaj

• Ukoliko ove mjere ne dovedu do poboljšanja ostaje nam uzeti antacide koji će neutralizovati kiseli sadržaj želuca. Antacidi nisu lekovi izbora za lečenje GERB-a, ali mogu smanjiti tegobe poput kiseline, a je prednost što se ne apsorbiraju sistemski. Najbolje ih je uzimati sat vremena nakon jela i neposredno pre spavanja. Međutim, antacidi mogu dovesti do nuspojava- proliva i zatvora , a osim toga otežavaju i apsorpciju gvožđa, čije su potrebe u trudnoći povećane zbog rasta i razvoja fetusa. Posledica može biti izraženija anemija kod majke.

Prognoza

Ishod trudnoće je odličan kod ove GI bolesti, a postoji tendencija ponovnog javljanja u sledećim trudnoćama.

www.bolesnodete.com