Karcinom prostate
Napisao Dr Slađana Kostić, DZ Dijagnostika

Karcinom prostate jedan je od čestih tumora u muškoj populaciji i vodeći uzrok smrti muškaraca u poznim godinama.

Nalazi se na trećem mestu po učestalosti svih malignih oboljenja, iza karcinoma pluća i debelog creva. Najčešce se javlja kod muškaraca starijih od 50 godina, dok kod mladjih predstavlja retkost. Statistički podaci kažu da u 80 odsto slučajeva javlja se kod muškaraca starijih od 70 godina. Stopa malignih tumora prostate je niža u nerazvijenim, a viša u razvijenim zemljama, što je povezano sa boljom dijagnostikom sa jedne i dužim životnim vekom, sa druge strane.

Među najčešće faktore rizika ubrajaju se pozitivna porodična anamneza (pojava raka prostate kod oca ili brata), izloženost teškim metalima (profesionalne bolesti) i poremećaj muških polnih hormona.

Ređi ili faktori za koje postoje pretpostavke čine virusne infekcije (humani papiloma virus, herpes virus i citomegalovirus), ishrana bogata mastima i proteinima, kao i preterana konzumacija alkohola i cigareta.

Nije utvrđena povezanost između benigne hipertrofije prostate i karcinoma prostate, ali postoji mogućnost da budu prisutne obe bolesti.

Rak prostate dugo ne daje nikakve tegobe, zato je važna rana dijagnostika!

Treba obratiti pažnju na sledeće simptome:

·         učestalo mokrenje, posebno izraženo noću

·         otežano otpočinjanje mokrenja

·         isprekidan, tanji ili slabiji mlaz

Na ove simptome nadovezuju se i komplikacije u vidu:

·         infekcija: bol ili pečenje za vreme mokrenja

·         akutnog zastoja mokraće: prestanak mokrenja uz prisustvo nagona za mokrenje

·         hematurije: prisustvo krvi u mokraći

·         metastaze: bol u krstima i karlici

Ukoliko prepoznate neke od navedenih promena, obratite se lekaru!

Kompletan pregled prostate obuhvata: klinički pregled urologa; analizu tumor markera: za prostatu je visoko specifičan PSA i fPSA; dok ostale laboratorijske analize pružaju uvid u opšte stanje pacijenta.

Ukoliko lekar posumnja na karcinom prostate potrebno je obaviti ultrazvučni pregled prostate (obavlja se transrektalnom sondom i omogućava da se jasno vidi cela prostata kao i eventualne sumnjive promene u njoj koje mogu da se biopsiraju). Ako treba proveriti raširenost bolesti, radi se ultrazvučni pregled stomaka i karlice, skener male karlice, rendgenski snimak pluća, kao i scintigrafija skeleta.

Terapija:

·         hirurško lečenje prostate: potpuno vađenje žlezde

·         hormonska terapija: kod tumora osetljivih na hormone koriste se ženski hormoni

·         radioterapija: koristi se kod bolesnika kod kojih se rak proširio na kosti ili nakon operacije kao dodatna terapija ako su zaostale visoke vrednosti PSA u krvi

·         simptomatsko lečenje za ublažavanje tegoba pri odmaklim stadijumima: kateterizacija kod zastoja, cistostomija i elektroresekcija prostate

Prevencija:

Muškarci koji predju 40. godinu treba da urade redovni urološki pregled i PSA analizu iz krvi jednom u godinu dana. Rak prostate je retko uzrok smrti kod mladih muškaraca, a to je posledica njegovog sporog rasta. Ako se rano otkrije procenat izlečenja je 98 odsto.

Dr Slađana Kostić, DZ Dijagnostika