Translate text

Šta su dijetna vlakna?
Ocena korisnika: / 1
LošeNajbolje 
Napisao Prim. Dr med Jasminka Komnenović, nutricionista   

U osnovi, termin vlakna odnosi se na ugljene hidrate koji nisu svarljivi. Ljudskom telu nedostaju enzimi potrebni za varenje i apsorpciju vlakana, pa ona stižu u donje delove digestivnog trakta nerazgrađena. Dijetna vlakna obuhvataju mnoge materije: celulozu, hemicelulozu, gumu, pektine, lignine, mucilagine i tanine. Vlakna su delovi povrća, voća i žitarica. Iako ne obezbeđuju ni kalorije ni nutrijente, vlakna su od značaja za dobro zdravlje, jer pomažu da creva rade komfornije i preveniraju mnoge bolesti. Vlakna se pojavljuju u dva oblika: rastvorna i nerastvorna. Svaki od ovih oblika deluje različito u crevnom traktu i koristi telu na drugačiji način. Rastvorna deluju kao sunđer, nerastvorna kao čistači.

 

Rastvorna vlakna se nalaze u pasulju, grašku, ovsenim mekinjama, pirinčanim mekinjama, ječmu i voćnom pektinu (supstanci koja se koristi za zgušnjavanje džemova i želea). Rastvorna vlakna apsorbuju vodu u crevnom traktu, mešaju se sa hranom u gel i tako smanjuju brzinu varenja i apsorpciju u krvotok. Na taj način ona doprinose osećaju punoće posle obroka. Takođe kontrolišu nivo šećera i holesterola u krvi.

Nerastvorna vlakna su končasti materijali koji čine potporne delove biljke. Nalaze se uglavnom u listovima, koži, kori biljaka i prekrivaju celo zrno (npr. pšenično). Nalaze se u pšenici, kukuruzu, integralnom hlebu i žitaricama, voću i povrću. U vodi se ne razlažu, a crevnu funkciju pomažu tako što apsorbuju vodu i nabubre. Ova vlakna mogu upiti vode znatno više od sopstvene težine. Voda dodaje zapreminu i mekoću stolici i ona prolazi kroz creva mnogo lakše.

Koristi od vlakana
Obuzdavaju prejedanje. Stvaraju osećaj sitosti bez gojenja
Vlakna se zadržavaju u želucu duže, apsorbuju vodu i pomažu da se osećamo puniji.
Vlakna upijaju masti
Konzumiranje hrane bogate vlaknima smanjuje apsorpciju masti. Povećanjem dnevnogunosa vlakana apsorbuje se manje kalorija masti.
Vlakna stabilizuju nivo šećera u krvi
Vlakna, posebno rastvorna koja se nalaze u mekinjama i mahunarkama usporavaju apsorpciju šećera iz creva. Ona regulišu nivo šećera u krvi i smanjuju oscilacije usekreciji insulina. Smanjujući nivo insulina i dovodeći ga u ravnotežu, pomažu da telomanje skladišti masti i tako kontrolišu telesnu masu.
Vlakna smanjuju holesterol
Rastvorna (solubilna) vlakna smanjuju u krvi nivo lošeg LDL holesterola, nesmanjujući nivo dobrog HDL holesterola. Putujući kroz intestinum solubilna vlakna apsorbuju vodu stvarajući lepljivi gel koji hvata holesterol i iznosi ga iz tela.
Vlakna potpomažu redovnost stolice
Nerastvorna vlakna uglavnom celuloza iz kože voća i povrća i ljuske žitarica prevenira konstipaciju (opstipaciju). Ona apsorbuju vodu u stolicu čineći je mekšom i obilnijom.
Takva stolica stimuliše creva na talasasto kretanje, peristaltiku koja "čisti"creva.
Vlakna smanjuju rizik od kancera

Dok solubilna vlakna smanjuju rizik od kardiovaskularnih bolesti, nerastvorna štite od kancera tako što:
- povećavaju peristaltiku (jedna teorija sugeriše da što je duže potencijalni toksin u kontaktu sa sluznicom debelog creva, veće su šanse da ćelije sluznice postanu kancerske). Zato, sve što smanjuje vreme kontakta između stolice i zida creva, smanjuje rizik od kancera. Vlakna dvostruko skraćuju vreme kontakta, pa tako skraćuju vreme za koje je zid creva izložen potencijalnim kancerogenim materijama.
- vlakna potpomažu rast korisnih crevnih bakterija koje štite sluznicu debelog crevaod štetnih bakterija.

Preuzeto sa sajta - Biobalans.

 

Multi-Adsense

BMI Calculator

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner

bretteleben.de Google Ad Manager Modul

Pregnancy Calendar

Unesite datum poslednjeg ciklusa:
Copyright (C), 2008-2011 by VasGinekolog.rs