Adolescentna ginekologija
Napisao Administrator www.bolesnodete.com

ADOLESCENTNA GINEKOLOGIJA obuhvata period od 10. do oko 20. god života, mada granice nisu striktno postavljene.To je period kada jedinka brzo fizički raste, dok je mentalna zrelost u znatnom zaostajanju.Pubertet je vreme kada znaci seksualnog sazrevanja postaju vidljivi, i kada su najčešći menstrualni poremećaji zbog nezrelosti hipotalamo-hipofizarno, ovarijalne osovine.

MENSTRUALNI POREMEĆEJI U ADLOSCENCIJI- ovi poremećaji su česti zbog postojanja disfunkcije u lučenju seksualnih hormona. Vreme koje je potrebno da bi hipotalamo – hipfizarno- ovarijalna osovina dostigla zrelost je individualna i najčešće prodje 18 meseci od prve mentruacije –menarhe. Najčešće su ovi problemi kratkotrajni i mogu se korigovarti jednostavnom terapijom.

Kod 10%-15% adolescentkinja ovi problemi mogu perzistirati čitavog života.

Poremećaji menstrualnog ciklusa adolescentkinja mogu se podeliti u dve velike grupe:

1.Metrorrhagia juvenilis- obilne, učestale, produžene menstruacije.

2.Amenorrhoea- proredjene, oskudne menstruacije, često praćene hirzurtizmom.

METRORRHAGIA JUVENILIS – je disfunkcionalno krvarenje iz uterusa uzrokovano neusaglašenim lučenjem steroidnih hormona tj. nezrelošću hipotalamo-hipofizo-ovarijalne osovine, a karakteriše se obilnim, učestalim, neregulranim menstruacijama. Ovakva disfunkcionalna krvarenja su česta u prvih 18 meseci od menarhe.Etiološki faktori su najčešće hormonski dizbalans, emocionalni i dijetetski poremećaji. Dobra ishrana sa odgovarajućim unosom gvoždja i C vitamina je preduslov za normalne menstruacije. Pored toga hronične bolesti mogu uticati na pojavu juvenilnih metrorrhagia kao TBC, Hronične srčane bolesti, bolesti respiratornog sistema, štitne žlezde, hematološke bolesti ( trombocitopenije, Von Willebrantova bolest) i dr.

Lečenje je gestagenima, koji ako se daju adekvatno daju zadovoljavajuće rezultate u većini slučajeva.

AMENORRHOEA SECUNDARIA- je izostanak menstruacije, koji može biti simptom različitih bolesti, ali i fizioloških stanja ( trudnoća).Posle odredjenog perioda normalnih menstruacija može doći do izostanka menstruacije, koji ako je praćen hirzurtizmom ( pojačana dlakavost) i galaktorejom ( pojava mleka u dojkama) odmah zahteva ispitivanje. U zavisnosti od rezultata hormonskog ispitivanja, sagledavanja hipotalamo-hipofizo-ovarijalne osovine, pristupa se lečenju koje mora biti adekvatno prilagodjeno svakoj pacijentkinji.

izvor: www.bolesnodete.com