PCOS
Napisao www.vasginekolog.rs

Sindrom policističnih jajnika ( PCOS )  je problem u kojem su ženski polni hormoni u neravnoteži. Može prouzrokovati probleme sa menstruacijom i otežati nastanak trudnoće. PCOS može uzrokovati i gojaznost. Ako se ne leči, vremenom se mogu razviti ozbiljni zdravstveni problemi poput šećene bolesti i srčanih oboljenja.
PCOS se javlja veoma često, kod 1 od 15 žena. Obično simptomi počinju u tinejdžerskim godinama. Lečenjem se kontrolišu simptomi i sprečavaju dugoročni problemi.

Šta su hormoni i šta se dešava u PCOS?
Hormoni su produkti žlezda sa unutrašnjim lučenjem, koji cirkulišu krvlju do svojih ciljnih organa i utiču na njihov rad, uključujići rast i energetske procese. Često, dejstvo jednog hormona utiče na oslobađanje drugog hormona.
Iz razloga koji nam nisu dovoljno jasni u PCOS hormoni nisu u ravnoteži. Promena jednog hormona izaziva promenu drugog. Ovo stvara začarani krug hormonske neravnoteže. Npr.:
• Polni hormoni su u disbalansu. Normalno, jajnici stvaraju male količinu muških polnih hormona (androgena). U PCOS jajnici počinju da stvaraju veću količinu androgenih hormona. Ovo prozrokuje prestanak ovulacije, pojavu akni i hirsutizam (patološka dlakavost, po licu i telu).
• Telo može imati problem iskorišćenja insulina, što nazivamo insulinska rezistencija. Ukoliko organizam ne iskoristi dobro insulin, dolazi do porasta nivoa šećera u krvi. Vremenom raste rizik od pojave šećerne bolesti – diabetes mellitus.
Koji su simptomi?

Simptomi su u početku slabo izraženi. Najčešći simptomi su:
• Akne (bubuljice)
• Porast telesne mase i problemi sa skidanjem iste.
• Hirsutizam – pojavljuju se deblje i tamnije dlake na licu, pojačana maljavost na grudima, stomaku i leđima.
• Smanjuje se kosmatost glave.
• Neredovni menstrualni ciklusi - često žene sa PCOS imaju manje od 9 ciklusa godišnje. Kod nekih žena nastaje potpuni izostanak menstruacija – amenoreja.
• Problem plodnosti – mnoge žene sa PCOS imaju problema da zatrudne (infertilitet).
• Depresija
Većina žena sa PCOS imaju veliki broj malih cista na jajnicima. Odatle i naziv bolesti – policistični jajnici. Ove ciste nisu opasne po organsko zdravlje žene ali dovode do hormonskog disbalansa.

Šta izaziva PCOS?
Simptomi dolaze zboh hormonskog disbalansa. Postoji više uzroka hormonske neravnoteže. PCOS se nasleđuje porodično. Rizik od pojave bolesti raste ukoliko postoje slučajevi PCOS, neredovnih ciklusa ili dijabetesa u porodici.

Dijagnoza
• Anamneza
• Fizikalni pregled obuhvata ispitivanje hirzutizma, proveru krvnog pritiska, merenje visine i telesne mase, radi određivanja BMI ( Body mass index ).
• Laboratorijski testovi - određivanje nivoa šećera u krvi, insulina i drugih hormona, kako bi se isključila bolest tiroidne žlezde, koja daje slične simptome.
• Ultrazvučni pregled male karlice, pomaže postavljanju dijagnoze i isključuje druge bolesti.