Menopauza
Napisao dr Petar Čanković

Menopauza se definiše  kao prekid menstrualnog ciklusa koji se kod žena pojavljuje oko pedesete godine. To je dobro definisan događaj, koji svaka žena čeka sa različitim osećanjima, ali svakako nijedna ne ostaje ravnodušna.Funkcija jajnika počinje se smanjivati godinu do dve ranije.

Medicinsko-kulturna definicija menopauze glasi: manjak estrogena i prestanak menstruacije. Šira, biološko-kulturna definicija menopauze kao promene u životnom ciklusu koja se javlja u zrelom dobu omogućuje uvid u različite uzročnike  koji mogu uticati na pojavu simptoma. Saznanja temeljena na medicinsko-kulturnoj definiciji otkriva širok spektar menopauzalnih simptoma i koncepata koji se razlikuju u pojedinim kulturama. Mnoga tradicionalna lovačko-sakupljačka društva ne opisuju negativne posledice menopause. Ovaj fenomen se standardno pripisuje kombinaciji višestrukih porođaja, dugotrajnom izostanku menstruacije zbog dojenja i nedostatku kulturnih običaja i zabrana vezanih uz menstruaciju.

Društveni uzročnici su ponekad bolji od bioloških u predviđanju postojanja ili nepostojanja menopauzalnih simptoma. Na primer, žene koje nakon menopauze imaju veću slobodu, društveni status i mobilnost ređe opisuju postojanje simptoma. U Sjedinjenim Američkim Državama je strah od starenja i visok socio-ekonomski status češće povezan sa simptomima nego  kod obostranog odstranjenja jajnika.

Stoga definicija menopauze treba uzeti u obzir uticaj ovih društvenih/kulturnih uzročnika  kako bi se zaokružila sva iskustva koja žena doživljava u vreme menopauzalnog prelaza. Biološko-kulturna definicija omogućuje istraživanje menopauzalnih razlika u celom svetu u okviru ciklusa kroz koji žena prolazi tokom života i na pravilan način koristi uticaj medicinsko-kulturne definicije.

Klinička dijagnoza menopauze postavlja se nakon što menstruacija izostane šest do dvanaest meseci, zajedno s pojavom karakterističnih simptoma. Ukoliko je ovakva "simptomatska" dijagnoza nesigurna, tipičan je nalaz visoke koncentracije folikul-stimulirajućeg hormona (FSH) u krvnom serumu. Koncentracija koja označuje menopauzu razlikuje se zavisno o testu, ali uvek je iznad gornje granice normale za ženu reproduktivne dobi. Povećanje koncentracije luteinizirajućeg hormona (LH) uočava se nakon porasta FSH i manje je upadljivo.