Hepatitis C
Napisao Admin

Hepatitis C spada u grupu infektivnih bolesti i pogađa jetru. Ovde ga detaljno objašnjavamo jer se može preneti i putem polnog odnosa, iako je to manje verovatna opcija. Uzrokuje ga HCV virus. Akutni Hepatitis C se odnosi na prvih 6 meseci infekcije HCV virusom, dok se hronični hepatitis, odnosi na slučaj kada virus preživi u ljudskom organizmu duže od 6 meseci. Virus može biti miran u organizmu decenijama, bez ikakvih vidljivih fizičkih simptoma. Statistike kažu da širom sveta postoji mnogo varijacija virusa Hepatitisa, kojima je zaraženo preko 3% svetskog stanovništva, većina bez svesnog znanja o tome. Od toga, procene su da je između 150 i 200 miliona svetske populacije zaraženo baš virusom Hepatitisa C (HCV virusom). Kako se prenosi Hepatitis C? Hepatitis C se prenosi jedino putem krvi. Dakle, u kontakt sa inficiranom krvlju druge osobe se može doći:

Korišćenje istih igala (u rizičnu grupu spadaju korisnici opojnih droga, osobe koje su primale transfuziju krvi pre 1994. godine, osobe na kontinuiranoj dijalizi, osobe sa tetovažom i drugim vidovima ulepšavanja tela)

Rođenjem (od strane HCV inficirane majke)

Retko i polnim odnosom (najčešće ukoliko je partner zaražen i još nekom polnom bolešću, kao npr. SIDA, što čini krvni kontakt verovatnijim)

Akutni Hepatitis C

U akutnoj fazi bolesti (prvih 6 meseci infekcije), kod 60 do 70% ljudi ne postoje nikakvi simptomi. Akutni hepatitis C se, ako se simptomi pojave, često pogrešno dijagnostikuje kao grip, budući da su simptomi hepatitisa C vrlo slični simptomima gripa. Ukoliko se, dakle, simptomi hepatitisa C pojave, to su:

Smanjeni apetit

iscrpljenost

bol u stomaku

svrab

žutica

blaga groznica (viša temperatura sa drhtavicom)

tamnija mokraća

Hronični Hepatitis C

Hronični hepatitis C, se klinički govoreći, najčešće otkriva slučajno – s obzirom da mogu proći godine bez ikakvog simptoma. Obično se značajniji simptomi hepatitisa pojavljuju tek sa značajnijim oštećenjem jetre. Hepatitis C je bolest koja pored jetre pogađa veliki broj organa tako da su sistemi kada se pojave vrlo raznovrsni:

iscrpljenost

značajniji gubitak težine

simptomi gripa

bol u mišićima

bol u zglobovima

povremena drhtavica sa blago povišenom temperaturom

svrab

poremećaji spavanja

bol u stomaku (posebno u gornjem desnom delu)

promene apetita

gađenje, muka, odvratnost

proliv

slabije varenje

kognitivne promene

depresija

glavobolja

promene raspoloženja

Vremenom, jetra sve više pati od upala, što je onemogućava da funkcioniše efikasno. Ukoliko se ne leči, ova vrsta virusa može da dovede do bolesti kao što su rak jetre, oštećenje jetre (fibroza) i značajno oštećenje jetre (ciroza jetre).

Hepatitis C Lečenje

Kako sprečiti Hepatitis C

Ne postoji vakcina protiv hepatitisa C koja može da spreči dobijanje virusa hepatitisa. Postoje samo mere opreza.

Test krvi je jednostavan i najpouzdaniji metod za utvrdjivanje da li imate Hepatitis. Ako su rezultati testa na Hepatitis pozitivni, vaš doktor će identifikovati da li je u pitanju virus C hepatitisa ili virus B, i propisati vam odgovarajuću terapiju. Ponekad je potrebna biopsija jetre kako bi se ustanovilo koliko je opasan stepen bolesti.

Kao što smo rekli, hepatitis C se retko otkriva u prvih 6 meseci (akutna faza), a ukoliko se ipak otkrije, lečenje hepatitisa C se obično ne pokušava u prvih 6 meseci, već se ostavi organizmu da pokuša da se sam izbori sa virusom. Jedino ukoliko se radi o virusu genotipa 1, studije pokazuju da su terapija akutnog hepatitisa daje odlične rezultate.

Ukoliko imate hronični hepatitis C, vaš doktor će vam prepisati odgovarajuću terapiju. U lečenju hepatitisa C prilično se uspešno pokazuje lek Pegazis.