Hipertireoza
Napisao Dr Mirjana Popović

Hipertireoza predstavlja kliničko stanje u koje se ubraja hipermetabolizam i povišenje slobodnih hormona štitne žlezde. Hipertireoza može biti posledica povećane sinteze i lučenja hormona štitne žlezde T3 i T4, zbog prisustva stimulatora štitne žlezde u krvi ili zbog autoimune hiperfunkcije štitne žlezde. Takođe može biti uzrokovana prekomernim oslobađanjem hormona štitne žlezde u perifernu cirkulaciju koja nije praćena povećanjem sinteze hormona.
Tiroksin-T4 nastaje isključivo u štitnoj žlezdi,dok trijodtiroksin-T3 se sintetiše u žlezdi ali nastaje i perifernom monodejodizacijom T4. Ovi hormoni utiču na metabolizam i razvoj: ubrzavaju razgradnju glukoze u ćelijama i glikogena u jetri, utiču na snagu i funkciju srčane radnje, na kvalitet kontrakcije poprečno-prugaste muskulature i na psihičku aktivnost, direktno su odgovorni za fizički i mentalni razvoj organizma.

Klasifikacija hipertireoze:
- TSH adenom
- nodozna toksična struma
- toksični adenoma (Plumerova bolest)
- Graves-Bazedovljeva bolest (difuzna toksična struma)
U 60-80 % slučajeva uzrok hipertireoze je Gravesova bolest koja se manifestuje: egzoftalmusom,gušavošću i pretibijalnim miksedemima.

U kliničkoj slici najčešće dominiraju razdražljivost, umor, nesanica, pojačano znojenje, lupanje srca, osećaj gušenja pri naporu. Pacijenti se još žale na pojačan apetit uz gubitak telesne težine. Polovina bolesnika ima promene na očima koje se manifestuju ispupčenjem očnih jabučica uz ukočen pogled i retko treptanje. Koža je topla, baršunasta i vlažna, dlanovi su topli i znojni. Uglavnom je gušavost izražena, a štitna žlezda je uvećana, glatka, elastična a ponekad i tvrda. Srčana akcija je ponekad ritmična a u težim slučajevima dolazi do pojave znakova popuštanja srca. Učestalost je veća kod članova iste porodice i najčešće je autoimune geneze.

Postoji više načina lečenja:
-jod
-propiltiouracil i metimazol