Infekcija mikoplazmom u trudnoći
Napisao dr N.Milinčić
Mikoplazme čine porodicu Mycoplazmataceae koja ima dva roda: Mycoplasma i Ureaplasma.To su najsitniji ćelijski mikroorganizmi koji se karakterišu nedostatkom ćelijskog zida. Prve mikoplazme humanog porekla izolovali su Dienes i Edsall 1937 g. iz apscesa Bartolinijeve žlezde. Izvor infekcije je čovek. Za naše istraživanje bile su interesantne Mycoplasma hominis i Ureaplasma urealyticum koje se mogu izolovati iz urogenitalija trudnica, za razliku od Mycoplasma pneumoniae koja se izoluje kod atipične pneumonije.
Spadaju u seksualno prenosive bolesti ( STD ) i isključivo se tako prenose a kod žena izazivaju upalu unutrašnjih polnih organa, a u trudnoći abortus, posebno habitualni ( ponovljeni pobačaji ) i intrauterinu smrt ploda, prevremeni porođaj sa svim komplikacijama u babinjarama. Postoji sumnja da komplikacije u perinatologiji dolaze od infekcije U.urealyticum, a patološki preko placentitisa, dok su infekcije u ginekologiji od M.hominis.

Dokazuje se zasejavanjem na specijalnim podlogama, iz seruma antitela tehnikama indirektne imunofluorescencije i ELISA testom.
Terapija je specifična jer svi antibiotici koji sprečavaju biosintezu ćelijskog zida bakterija ne deluju na mikoplazme: laktamini, cefalosporini, bacitracin, vankomicin, rifampicin i polomiksin B, sulfonamidi. U.urealyticum je osetljiva na eritromicin, dok je M.hominis rezistentna. Novi makrolidi: jozamicin, rozamicin i roktromicin su efikasni za obe vrste. Osetljivost na tetracikline je kompromitovana činjenicom da već postoji 20 % rezistentnih sojeva. U trudnoći terapija nije nimalo laka jer ostaje samo eritromicin a njegov efekat je nesiguran. Zato se ide na program dijagnostike i lečenja ove infekcije pre nego dođe do trudnoće a najbolje se sprečiti pojavu infekcije zaštitom od svakog rizičnog seksualnog odnosa. Mislite o tome pred svaki takav odnos. Nemojte brzo da uživate a sporo da se kajete.