Sifilis u trudnoći
Napisao dr N.Milinčić
Treponema pallidum ili bleda spiroheta je striktni parazit čoveka, uzročnik sifilisa, najtežeg oboljenja iz grupe STD. Nema kliconoštva, izvor infekcije je bolesnik od sifilisa – luesa. Po građi je spiralna bakterija a najbolje se vidi na tamnom polju ili pod fluoroscentnim mikroskopom. Nema kulturelne osobine jer se ne kultiviše u laboratorijskim uslovima. Kao entiteti bolesti javljaju se stečeni sifilis – syphilis acquisita i sifilis koji se intrauterino prenosi na plod - syphilis connata. Bolest se prenosi sa zaražene trudnice ili nedovoljno lečene na fetus, s tim što je primećeno da je u prvom trimestru manja verovatnoća da dođe do smrti fetusa ili abortusa. Nema jasnog objašnjenja ovog zaštitnog mehanizma u prvom trimestru.
Infekcija u graviditetu u 3 / 4 sluščajeva izaziva prevremeni porođaj sa uglavno fatalnim ishodom.
Opisaću vam kliničku sliku ove opake bolesti. Nije nimalo prijatna a pogotovo posledice po plod. Ali dobro je da ih pročitate i da se uvek setite koliko je važno čuvati zdravlje i zaštititi sebe pri seksualnom odnosu.Klinička slika bolesti trudnice od sifilisa se nipočemu ne razlikuje od one van trudnoće. Znači pojava primarnog afekta – ulcus durum, sekundarni sifilis sa karakterističnim condylomata lata ( ravni kondilomi ) i kasni sifilis koji se više i ne viđa, dodatno što samo 1/3 nelečenih dođe u ovu fazu.
U početnom stadijumu bolesti kod trudnica inficirani plod umire u materici u 30 % slučajeva ili umire po rodjenju u 35 % slučajeva obično kao nedonošče. Ako plod preživi posle tri nedelje pokazuje znake lues connata praecox: endarteritis obliterans, hepatosplenomegalija, pleuralni izliv, pemfigus kože, pneumonia alba, osteohondritis luetica. Posteljica je teža, bleda, edematozna, slaninastog izgleda.
Kod trudnica ranije obolelih od sifilisa preživeli plod ima sliku kasnog kongenitalnog sifilisa – lues connata tarda: Hutchinson –ov trijas– parenhimatozni keratitis, gluvoća i zubi sa polumesečastim ivicama; sedlast nos, Parottove strije oko usta, " gotsko " nepce, sabljastu tibiju, egzostoze, ataksiju, meningoencefalitis.
Dijagnoza zavisi od stadijuma bolesti. Primarni lues se dokazuje direktnim dokazivanjem u ulkus durumu, posmatranjem preparata na tamnom polju ili imunofluoroscencijom. Indirektna dijagnostika koristi serološke testove: antitela se javljaju 30 – 40 dana od početka bolesti, a serološke reakcije se dele na nespecifične i specifične.
U nespecifične testove spadaju VDRL ( Venereal Disease Research Laboratory test ), Wassermann – Kolmer – ov test, citohol i dr i svi koriste antigen kardiolipin iz goveđeg srca. Antitela su antilipoidna, ali se ona stvaraju i u slučajevima gde se takođe menja lipidna struktura kao što su opekotine, alkoholizam, trudnoća, prelomi sitastih kostiju i dr.
U specifične testove gde se dokazuju antitela – imobilizini - nastala pod direktnim uticajem treponemskih antigena spadaju: TPI ( test imobilizacije t.pallidum po Nelson – Mayeru, TPHA ( T.pallidum hemaglutacioni test ), FTA ( test fluorescentne apsorpcije treponemskih antitela ) i dr.
Lečenje se sporovodi penicilinom bez obzira na oblik bolesti: 24 miliona IJ benzatin-penicilina u 10 dnevnih doza po 2,4 miliona IJ. .Ako je lečenje počelo u prvoj polovini trudnoće obnoviti tretman u u drugoj polovini. Prekid terapije sledi nakon negativnog FTA testa. Za trudnice sa alergijom na penicilin predviđen je eritromicin 500mg/ 24 h 15 dana. Terapija sifilisa omogućava da se 90 % dece rodi zdravo.
Prevencija obuhvata serološke testove svakoj trudnici u prvom trimestru ( tromesečje ), ponavljanje terapije svakoj trudnici za koju se zna da je bolovala od luesa i naravno sprečavanje širenja bolesti, korišćenje prezervativa i odgovarajuća terapija zaraženih osoba.