Gonoreja u trudnoći
Napisao dr N.Milinčić
Neisseria gonorrhoeae je striktni parazit čoveka kod koga izazaiva gonoreju ili kapavac, polnu bolest, zbog čega je uvršćena u izazivače seksualno prenosivih bolesti ( STD ) gde spadaju kao najpoznatije i lues ( sifilis ), hlamidijalna i herpesna infekcija genitalnog trakta.
Gonokok se prenosi direktnim kontaktom, retko indirektno. Oboljenje se manifestuje kao lokalna infekcija ciljnog organa iz koga se širi direktno u okolinu ili prodorom u krvotok, dovodeći do opšte infekcije tela. Kod žena izaziva upalu svih unutrašnjih polnih organa, a primarno mesto infekcije je endocervikalni kanal u grliću materice. Problem suzbijanja ove bolesti je u postojanju velikog broja asimptomatskih prenosilaca ( koji nemaju tegobe ) gde žene čine 80 %.
U trudnoći se javlja sa učestalošću od 0,5 do 7 %, a što zavisi od metoda ispitivanja i stanja socio–ekonomskog statusa žena. Žena lako zatrudni ako je infekcija ostala u donjem delu genitalnog trakta. Inkubacije ili period dok ne krenu tegobe je 3 do 5 dana. Iscedak iz vagine trudnice je žutozelen, obilan, sa često bradavičastim izbočenjima - colpitis granularis – sa smetnjama pri mokrenju, sa bolovima u donjem stomaku i pojavom povišene temperature. Kod nekih trudnica se na spoljnim polnim organima mogu javiti condylomata accuminata, ali nije sigurna uloga gonokoka u njihovom nastanku jer se možda radi o posledici obilne sekrecije. Tokom trudnoće obično ne dolazi do uzlaznog širenja bolesti iz vagine i grlića sa razvojem horioamnionitisa ( upale plodovih ovojaka ) i pobačaja ili prevremenog pobačaja. Može se razviti i sepsa, a prenosom tokom porođaja nedonošče ili zreo plod dobija upalu oka - ophthalmia neonatorum, vulvovaginitis kod ženskih novorođenčadi, upalu spoljašnjeg uha. Sada su i babinjare ugrožene jer se infekcija širi na gore prema materici i jajovodima sa slikom upale organa male karlice sve do sepse.
Dijagnoza obuhvata preliminarne testove, kao što su pregled direktnog mikroskopskog preparata, imunofluorescencija, ELISA, koaglutinacija; i klasične metode identifikacije: zasejavanje na obogaćene podloge, oksidaza test, komercijalni testovi.
Lečenje se obavlja u trudnoći lekom izbora – Penicilinom u visokim dozama od 5 do 24 miliona jedinica. Za rezistentne sojeve koriste se Cefalosporini 2 g / 24 h im. Plod se u slučaju oftalmije leči ispiranjem oka penicilinskim rastvorom 10 hiljada jedinica ili 1 % rastvorom tetraciklina. Za prevenciju za sada nema još uspešne specifične zaštite.
Zato trudnici iz rizične grupe treba u svakom trimestru raditi briseve. Uobičajeno je da se novorođenčetu po porođaju ukapavaju u oči 1 % rastvor tetraciklina, 10 % rastvor penicilina ili 1 % rastvor srebro – nitrata.