Citomegalovirusna infekcija u trudnoći
Napisao dr N.Milinčić

Citomegalovirus - CMV

Pripada grupi Beta herpes virusa. Zbog znatnog uvećanja inficiranih ćelija usledio je i naziv virusa. Prenosi se direktnim kontaktom. Infekcija je obično asimptomatska ili se javlja sa znacima sličnim za infektivnu mononukleozu. Primarna infekcija trudnice rezultira infekcijom ploda u oko 50 % trudnoća. Sa starošću trudnoće raste i učestalost infekcije zbog povećanog broja CMV cervicitisa, a zbog imunosupresivnih efekata hormonskih promena trudnoće.

Put širenja infekcije je transplacentarni i ascendentni iz cerviksa. Tokom organogeneza ako dođe do infekcije fetusa može se razviti mikrocefalija, optička atrofija, aplazija različitih delova mozga. Tokom druge polovine trudnoće nastala infekcija razvija hepatosplenomegaliju, trombocitopeniju sa purpurom i petehijama, hepatitis sa ikterusom, pneumoniju i horioretinitis. Srećom samo 5 % novorođenčeta na rođenju imaju manifestacije ove infekcije. Takođe se može razviti intrauterini zastoj u rastu, prevremeni porođaj u oko trećine trudnica sa simptomatskom kongenitalnom fetalnom infekcijom.
Dijagniza ima sličan postupak kao i za rubella virus ( vidi tekst iz ove grupe ), a terapija medikamentima je isključena u trudnoći. Pasivna imunizacija nema veći značaj jer dok se bolest dijagnostikuje prođe mnogo vremena od intrauterine infekcije.