Dijagnostika infekcije trudnice
Napisao Doc. dr N.Milinčić
Utvrđivanje infekcije trudnice veoma je važan momenat za svaku trudnoću opterećenu ovim problemom, pogotovo zbog rizika da se infekcija prenese na plod. Infekcija ploda inače nastaje tako što uzročnik prelazi sa majke na plod. Dijagnostikovana infekcija trudnice nekada potvrđuje infekciju ploda. Za dijagnozu infekcije trudnice koristimo direktne i indirektne metode. Ove prve se koriste ređe, jer izolacija uzročnika iz različitih tkiva i tečnosti metodom biološkog ogleda i kultivacijom tkiva, vezana je za visokospecijalizovane ustanove, i iziskuje velike troškove. Indirektne metode, koje obuhvataju otkrivanje specifičnih i nespecifičnih pokazatelja infekcije iz majčine krvi, češće se koriste jer su dostupne svakoj trudnici i ginekologu. Specifični pokazatelji se otkrivaju serološko – imunohemijskim testovima, gde se određuje aktivnost limfocita. Naime, vrednost IgM raste u serumu trudnice tokom infekcije i za dijagnozu primarne infekcije trudnice najvažnije je pronaći povećan titar ovog antitela. Pored toga važno je odrediti i vrednost IgG i IgA, a kako bi se sa sigurnošću utvrdilo postojanje i karakter infekcije, imunizacije ili alergije. U ponovljenoj infekciji vrednost IgM je niska i pojava kratko traje, a kada IgM nema u povećanoj vrednosti, a povećan je nivo IgG, znamo da se radi o reinfekciji nakon stečenog imuniteta. Pošto IgG antitela mogu preći posteljičnu barijeru, ovako dolazi i do zaštite fetusa od infekcije. Ovo su možda malo nejasne činjenice, ali ako pažljivo pročitate pasus biće vam jasno koliko su važni rezultati dobijeni ispitivanjem i koliko je važno jasno ih predstaviti trudnici. Nespecifični pokazatelji maternalne infekcije su leukocitoza, skretanje leukocitarne formule u levo – javljaju se mlade leukocitarne forme; povišen nivo c – reaktivnog proteina i povišena telesna temperatura trudnice.
Leukocitoza od 12,5 x 109 / L ( povećan broj leukocita, belih krvnih zrnaca ) navodi nas na sumnju o postojanju infekcije, nepouzdana je jer se umerena leukocitiza inače javlja u trudnoći.
Skretanje leukocitarne formule u levo nalazi se skoro u svim infekcijama trudnice, kao i povišen procenat štapićastih leukocita.
CRP je skraćenica za C – reaktivni protein koji pripada reaktantima ili proteinima akutne faze, čija se koncentracija u plazmi povećava nekoliko stotina puta u infekcijama, povredama, trudnoći, malignim bolestima i idiopatskim inflamatornim oboljenjima. Uloga CRP je nepoznata. Utvrđeno je da je odgovor veći na bakterijske infekcije nego na virusne. U negravidnih žena nivo CRP je manji od 5 mg / L dok u infekciji raste do 500 mg / L. Smatra se za osetljiviji parametar od broja leukocita i brzine sedimentacije eritrocita, jer brže mu raste vrednost i brže pada pri ozdravljenju. Obavezno je proveriti vrednost CRP kod sumnje na infekciju.
Nalaz povišene telesne temperature trudnice od 37,8C svakako ukazuje na infekciju, ali ne potpuno sigurno i treba znati da ipak veliki broj infekcija prolazi bez simptoma, što nas sve obavezuje da pažljivo pratimo tok trudnoće i redovno vršimo preglede i laboratorijske pretrage.
Najbolja dijagnoza se postavlja ako su svi navedeni parametri povišeni ili izraženi , i tada je u skoro kod svih analiziranih trudnica infekcija prisutna.