Infekcija ploda
Indeks članka
Infekcija ploda
Sve strane

Infekcija ploda može se razviti u periodu od začeća do rodjenja. Razvija se prelaskom infektivnog mikroorganizma sa trudnice na fetus. Prelazak infektivnog agensa odvija se preko krvotoka majke – transplacentalno – i / ili prelaskom sa okolnih anatomskih celina – ascendentno ( uzlazno ) i descendentno ( nishodno ).

Infekcija trudnice najčešće zahvata njen respiratorni i gastrointestinalni trakt.Najčešće bolest ostaje lokalizovana i bez uticaja na tok trudnoće i rast i razvoj ploda.Prodor infekcije u krvotok trudnice ne znači i automatsku infekciju ploda,već ova situacija može dovesti do :

• Izostanka infekcije posteljice i ploda

• Infekcije posteljice bez infekcije ploda

• Infekcije ploda bez infekcije posteljice

• Infekcije posteljice i ploda.

Izostanak infekcije posteljice i ploda objašnjava se delovanjem odbrambenih mehanizama trudnice.

Infekcija posteljice bez infekcije ploda nastaje prodorom u intervilozni prostor gde se razvijaju zapaljenske promene na čupicama.Villositis ostaje u ovim slučajevima lokalizovan delovanjem makrofaga posteljice,limfokinima i lokalnim antitelima.

Infekcija ploda bez infekcije posteljice nastaje procesom pinocitoze , prolaskom infektivnog agensa kroz pukotine posteljice ili procesom dijapedeze majčinih eritrocita ili leukocita koji u sebi nose infekciju . Detaljna analiza ovih slučajeva ipak u velikom broju slučajeva otkriva zone placentitisa.Tada infekcija prelazi na plod infektivnim embolusom putem fetalne cirkulacije ili nepostedno na plodove ovojke sa kasnijom infekcijom plodove vode koju plod neposredno unosi.

Ukoliko infekcija prelazi na plod ascendentnim ili descendentnim putem onda je put širenja iz donjeg genitalnog sprata, prvenstveno putem cervikalnog kanala ili iz žarišta u abdomenu ili iz urinarnog trakta. Per continiutatem širenje podrazumeva da infektivni agens direktno prelazi na plodove ovojke i dalje na plodovu vodu,uz verovanje da infektivni agensi prolaze kroz mikroskopske defekte ovojaka, prvenstveno kroz cervikalni deo. Ascendentni put širenja je daleko najčešći i dovodi do intraamnionske infekcije i fetalne infekcije. Histološki se infekcija karakteriše infiltracijom polimorfonuklearnih leukocita u horionu i amnionu - chorioamnionitis , koji je često udružen sa akutnim umbilikalnim angiitisom. Najčešći etiološki uzročnici su bakterije.

Transplacentalno dobijena fetalna infekcija se najčešće sekundarna infekcija iz majčinog krvotoka, a sasvim retko se dobija iz žarišta endometritisa ili ascendentno decidualnim putem . Parenhimno oštećenje placente u obliku zapaljenja čupica – villitis je glavno obeležje ili žig koji govori o transplacentalnoj fetalnoj infekciji. Najčešći izazivači transplacentalne infekcije su virusi, ali često i bakterije, gljivice, protozoe i helminti.

Infekcija ploda se može razviti i tokom invazivnih dijagnostičkih i terapijskim metoda kao što su biopsija horion frondosuma, fetoskopija, amniocenteza, kordocenteza, amnioinfuzija, amnioderivacija i dr.

Dejstvo infekcije, s majke na plod, može biti

• Direktno : ako infektivni agens jednim od navedenih puteva inficira plod

• Indirektno : nepovoljno na plod deluju cirkulišući toksini i metaboliti, povišena telesna temperatura trudnice i nedostatak kiseonika.