Bakterije - uzročnici infekcija 1
Napisao www.vasginekolog.rs
U donjem genitalnom traktu trudnice nalaze se Gram pozitivne i Gram negativne aerobne i anaerobne bakterije. Placentna barijera je neprolazna za njih, sem u slučajevima oboljenja trudnice i oštećenja posteljice i plodovih ovojaka. Povećana opasnost od patogenog delovanja bakterija postoji zbog izmenjenih opštih i lokalnih uslova u organizmu trudnice, koji uključuju izmenjen hormonski status, povećan protok krvi, pad nivoa antibakterijskih činilaca plodove vode, posebno tokom drugog i početkom trećeg trimestra. Pored opasnosti od direktne infekcije, plod je ugrožen i zbog mogućeg poremećaja opšteg stanja trudnice, njene povišenje telesne tempereture, dejstva bakterijskih toksina i primljene terapije.
Bakterijska kolonizacija tokom normalne trudnoće je dosta retka pojava. Već u porođaju sa celim ovojcima u plodovoj vodi verovatnoća nalaza mikroba je veća.
Bakterijske infekcije ploda najčešće izazivaju: beta hemolitički streptokok grupe B (najvirulentniji mikroorganizam u perinatalnom periodu), beta hemolitički streptokoki grupe D – Enterococcus grupa, stafilokokni patogeni sojevi, Esherihia coli, Naisseria gonorrhoae, Treponema pallidum, Mycobacterium tuberculosisi, peptococcus, lactobacillus, bacteroides species, streptococcus viridans i dr .
Beta hemolitički streptokok grupe B je najvirulentniji mikroorganizam u perinatalnom periodu i oko 80 % oboljenja izazvanih grupom B streptokoka pripada perinatologiji. Njegov naziv je Streptococcus agalactiae i predstavlja deo fiziološke mikroflore urogenitalnog, digestivnog i respiratornog trakta ljudi. Tipičan je predstavnik oportunistiške bakterijske flore – uslovno patogene. Gram pozitivni koki koji se grupiše u kraće ili duže lance ( streptos - grč. ogrlica ). Izvor infekcije su najčešće kliconoše, a nalazi se u genitalnoj sluznici i analnoj regiji trudnice.
Izvor infekcije za novorođenče je najčešće vaginalni i cervikalni sekret majke. U bolničkim uslovima izvor infekcije može biti i bolnički personal. Gde je nalazimo : vratni nabori, ušni kanal, pupčanik, pazušna jama, analna regija i sluznica respiratornog trakta. Novorođenče može da oboli u dva klinička oblika:
1. akutna sepsa – rani, teži oblik, javlja se po rođenju do petog dana ;
2. meningitis – kasni oblik, javlja se posle sedmog dana. U terapiji infekcija grupom B streptokoka lek izbora je Penicilin u većim terapijskim dozama. U cilju profilakse.
Streptokoki grupe D – Enterococcus faecalis i Enterococcus faecium su najrasprostranjeniji u prirodi od svih streptokoka i deo su normalne mikroflore intestinalnog, genitalnog i ređe respiratornog trakta. Oboljenja izazvana ovim bakterijama su obično oportunističke infekcije. U perinatologiji i akušerstvu mogu da dospeju u materičnu i trbušnu duplju obišno nakon invazivnih dijagnostičkih i terapijskih postupaka ili akušerskih operacija. Izazivaju akutne i subakutne sistemske i lokalne infekcije. Lečenje ovih infekcija sprovodi se na osnovu antibiograma.
Stafilokoke su Gram pozitivne koke , patogene , izazivači gnojnihStaphylococcus aureus i uslovno patogeni , izazivači oportunističkih infekcija – Staphylococcus epidermidis i Staphylococcus saprophyticus i ost Grupišu se u nepravilne formacije nalik grozdovima ( staphylon – grč. grozd ). S. aureus izaziva dve grupe oboljenja - invazivna :
1. lokalna : po koži ,potkoži i sluzokožama;
2. septikemije . - toksigena : 1. akutna trovanja hranom ; 2. sindrom ošurene kože – scalded skin syndrome ( SSS ) kod male dece ; 3. toksični šok sindrom ( TSS ).Problem stafilokoknih infekcija je u lečenju višestruko rezistentnih sojeva, posebno u bolničkim sredinama , što za prematuruse koji duže ostaju na bolničkom tretmanu nosi rizik od kliconoša, bolničkog personala i bolesnika, a rizik postoji i za trudnice koje su dugo hospitalizovane zbog pretećeg prevremenog porođaja. Lečenje ide nakon urađenog antibiograma. Po potrebi se u antibiogram uključuje i vankomicin, zbog višestruko rezistentnih sojeva.
 Koliformni bacili je neformalni naziv za grupu enterobakterija koju čine Gram negativni anaerobni štapići iz porodice Enterobacteriaceae : Escherichia coli , Citrobacter , Klebsiella , Enterobacter i Serratia .Oni čine deo normalne crevne flore ljudi. Mogu da budu striktno ili uslovno patogene. Izazivaju pretežno crevne infekcije, ali mogu da izazovu infekcije svih organa i tkiva, pa i horioamnionitis.

E. coli patogenost ispoljava u sposobnosti da izazove dve grupe oboljenja: 1. piogene infekcije:  pretećeg prevremenog porođaja, tokom prevremenog porođaja i na odeljenju neonatologije, što zahteva higijenski režim i striktnu asepsu i lečenje prema antibiogramu ; 2. crevne infekcije – akutna dijarejna oboljenja, od kojih svakog dana boluje 200 miliona ljudi u svetu, a svakog minuta umre 10 – toro dece mlađe od 5 godina. Terapija se uvek sprovodi prema antibiogramu.

Citrobacter spp. je deo normalne crevne flore i izazivač je oportunističkih infekcija. Leči se po antibiogramu.

Klebsiella spp. je Gram negativni diplokok, deo normalne mikroflore. Izoluje se iz ekskreta i sekreta. Značajna je u izazivanju bolniških superinfekcija pa je potreban oprez na odeljenjima neonatologije. Leči se po antibiogramu.

Enterobacter spp. je deo normalne mikroflore crevnog trakta a izaziva opotrunističke infekcije. Brzo stiče rezistenciju. Izaziva teške oblike neonatalnog meningitisa i sepse.

Serratia spp. je deo normalne mikroflore crevnog trakta i smatrala se nepatogenim mikrobom. Nova istraživanja pokazuju da je uzročnik teških, čak fatalnih infekcija, posebno na odeljenjima neonatologije, gde su najugroženiji prematurusi.